Translate this page
Zal ik hem ooit weerzien?
1. Ik hield zielsveel van mijn vader (man, moeder, grootouders, broer, beste vriend, ...), maar die is overleden. Zal ik hem ooit weerzien?
Wie is beter geplaatst dan onze hemelse Vader Jahweh om deze en andere belangrijke levensvragen te beantwoorden? Hij heeft die antwoorden duizenden jaren geleden laten optekenen in een verzameling boeken, die wij kennen als de Bijbel. Hij is het die, samen met Jahshua de Messias, hemel en aarde geschapen heeft, met alles wat daarin is. De eerste man en de eerste vrouw, Adam en Eva, vormden de kroon op Zijn schepping. Jahweh en Jahshua maakten het eerste echtpaar eigenhandig uit het stof der aarde, naar Hun beeld en gelijkenis. Dat wil zeggen dat wij mensen op onze hemelse Vader en op Zijn Zoon Jahshua lijken, zowel uiterlijk als wat betreft ons vermogen om te denken en morele keuzes te maken. Maar Jahweh is geest en is onsterfelijk, terwijl de mens fysiek en sterfelijk is.
2. Maar waarom maakte Jahweh de mens sterfelijk? Weet Hij dan niet dat het onnoemelijk veel verdriet doet om een geliefde te verliezen?
Ja, natuurlijk weet Hij dat! Maar het was nooit Zijn bedoeling dat Adam en Eva en hun afstammelingen zouden sterven! Hij...
3. Sorry dat ik je onderbreek, maar nu begrijp ik er niets meer van! Jahweh maakt de mens sterfelijk, maar Hij wil niet dat de mens sterft! Hoe onlogisch!
Tja, zo lijkt het wel, maar laat het mij uitleggen. Kort gezegd komt het erop neer dat Jahweh de mens een vrije wil gegeven heeft. Hij liet Adam en Eva kiezen tussen het fruit van twee letterlijke bomen in de hof van Eden, de boom des levens en de boom van de kennis van goed en kwaad. De boom des levens symboliseerde het eeuwige leven dat de mens zou ontvangen als Hij Jahweh liefhad en Zijn normen van goed en kwaad zou volgen. Eten van het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad stond symbool voor het zelf uitmaken wat goed en kwaad is, los van Jahweh. Jahweh had Adam uitdrukkelijk verboden van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Anders zou hij sterven. Maar na verloop van tijd beslisten Adam en Eva om Jahweh's verbod aan hun laars te lappen, en aten ze toch van die boom. En dus zijn ze uiteindelijk allebei gestorven.
4. Amai, wat een zware straf, gewoon om wat fruit van de verkeerde boom te eten!
Inderdaad! Jahweh heeft Zijn kinderen lief, maar Hij laat niet met Zich spotten. Hij had Adam en Eva alles gegeven wat zij nodig hadden om een gelukkig en overvloedig leven te leiden, maar Hij verwachtte dan wel dat zij Hem zouden respecteren en dankbaar zijn, en hun liefde voor Hem zouden tonen door Hem te gehoorzamen. Vergeet niet dat zij door het eten van de verboden vrucht aan Jahweh te kennen gaven dat zij voor zichzelf wilden beslissen wat goed en kwaad is, en dus Jahweh's normen van goed en kwaad verwierpen. Zij zijn ook nooit teruggekomen op hun beslissing.
5. Maar er is toch iets dat ik nog niet begrijp. Adam en Eva waren gemaakt uit het stof der aarde, en zouden dus toch in elk geval gestorven zijn, ook als ze de verboden vrucht niet gegeten hadden?
Toch niet! De dood is de straf voor de zonde, dit is het overtreden van Jahweh's instructies, die Hij de mens gegeven heeft voor zijn welzijn. Als zij niet gezondigd hadden, zou Jahweh hen het eeuwige leven gegeven hebben en zouden zij niet gestorven zijn.
6. OK, Adam en Eva hebben gezondigd en zijn gestorven. Maar mijn vader was een goed mens, en toch is ook hij gestorven!
Ja, inderdaad. Zelfs de allerrechtvaardigste mensen in de bijbel, zoals Job en de profeet Daniël, zijn gestorven. Ook de apostelen van Jahshua de Messias zijn allen gestorven. Dit waren allemaal goede mensen, net zoals uw vader, en toch zijn ze allemaal gestorven. Waarom? Omdat zij ook allemaal gezondigd hebben! Al hun rechtvaardige daden konden de doodstraf voor hun zonden niet wegnemen.
7. Maar dan zijn wij allemaal reddeloos verloren! Of is er iemand die nooit gezondigd heeft?
Neen, alle mensen hebben gezondigd, behalve de Mens Jahshua, die voor Zijn menswording Jahweh de Zoon was, die samen met Vader Jahweh de hemel en de aarde geschapen heeft. Jahshua heeft de doodstraf voor de zonden van de hele mensheid op Zich genomen door te sterven aan de paal. Alleen Hij kon dat, omdat Zijn leven als Schepper van het heelal en de mensheid meer waard is dan dat van alle mensen die ooit geleefd hebben samen.
8. Begrijp ik het goed dat we nu ongestraft kunnen zondigen, vermits Jahshua de straf voor onze zonden op Zich heeft genomen?
Neen, het zit zo. Vergiffenis van zonden en de kwijtschelding van de doodstraf zijn geschenken van Jahweh en de Messias, maar we moeten er wel wat voor doen om die geschenken te ontvangen. Kort gezegd komt het erop neer dat wij Jahweh en Zijn Woord, de Bijbel, moeten geloven en ons geloof in praktijk moeten brengen. Dat wil zeggen dat wij erkennen dat we gezondigd hebben, Jahshua's offer voor onze zonden aanvaarden, diep berouw hebben over onze overtredingen van Jahweh's wet, ons daarvan bekeren en vanaf dat moment beginnen te leven bij ieder woord van Jahweh. Dit is werkelijk een breuk met het verleden en een nieuw begin in ons leven. Jahweh vraagt dat wij ons laten dopen in de naam van Zijn Zoon Jahshua. Dit symboliseert dat wij ons oude ik begraven in een watergraf, en na onze opstanding uit het watergraf een nieuw leven beginnen van gehoorzaamheid aan al Jahweh's wetten. Wij kunnen dit echter niet op eigen kracht. Wij hebben daartoe de hulp van de heilige Geest nodig, die wij na onze doop ontvangen via de handoplegging door een ware dienaar van Jahweh.
9. Maar mijn vader was katholiek. Hij is als baby gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, door besprenkeling met enkele druppels gewijd water door een katholieke priester. Is dat dan niet even goed als een doop door onderdompeling?
Neen, helaas niet. De symboliek van het begraven van het oude ik gaat op die manier helemaal verloren. Ook is hij niet gedoopt in de naam van Jahshua. Maar het ergst van al is dat hij als pasgeborene gedoopt is. Dit was dus niet zijn bewuste keuze, maar die van zijn ouders, die hem vanaf zijn geboorte opgevoed hebben in het katholieke geloof. Hield je vader de sabbat?
10. De sabbat? Euhhh... hij ging af en toe naar de mis op zondag...
De sabbat is de zevende dag van de week, van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag. Zondag is de eerste dag van de week. Jahweh gebiedt ons te rusten en een heilige samenkomst te hebben op de sabbat.
11. Maar niemand heeft mijn vader ooit verteld dat hij de sabbat moest houden! Dus... mijn vader is reddeloos verloren omdat niet wist dat hij de sabbat moest houden, en brandt nu voor eeuwig in de hel? Hoe wreed en onrechtvaardig! Mijn vader was de beste vader die je je maar kan indenken. Hij heeft altijd zeer goed voor mijn moeder, mijn zus en mijzelf gezorgd. Hij dronk niet, rookte niet en is mijn moeder levenslang trouw gebleven. Hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan, deed goede werken en stond altijd klaar om iedereen te helpen.
Hola, hola, niet zo snel conclusies trekken! Je vader was, net als de meeste mensen, misleid door godsdienstleraars en priesters, die zelf ook weer misleid waren. En hij brandt zeker niet in de hel. Neen, hij is nu gewoon dood. Hij is zich van niets bewust. Hij is niet in de hemel, niet in de hel, en ook niet in het vagevuur, dat trouwens helemaal niet bestaat. Hij is nu in zekere zin in een diepe, droomloze slaap verzonken, in afwachting van zijn opstanding uit de doden.
12. Opstanding?? Zal mijn vader opstaan uit de doden? Zal ik hem dan toch weerzien?
JA! Ja, dat is het goede nieuws! Na zijn opstanding zal hij eindelijk de waarheid van de Bijbel te horen krijgen, en de kans krijgen om zich te bekeren. Je vader was blijkbaar een heel goed mens, en ik ben er dan ook van overtuigd dat hij die waarheid dan enthousiast zal aanvaarden, en beginnen te leven volgens al Jahweh's geboden, ook deze die hij in zijn eerste leven nooit gekend heeft. Jahweh zal hem dan eeuwig leven geven. Jahweh houdt van alle mensen en wil dat iedereen tot de kennis van de waarheid komt.
13. En waar en wanneer zal mijn vader opstaan? Zal ik daar dan ook bij zijn?
Normaal gezien wel! De opstanding gebeurt hier op aarde, duizend jaar na de wederkomst van Jahshua de Messias naar de aarde om hier het koninkrijk van Jahweh, de regering van Jahweh te installeren. En ja, je hebt de kans om daarbij te zijn en om zelf ook eeuwig te leven. Meer zelfs, als je dat wil, kun je zelfs deel uitmaken van de duizendjarige regering van Jahweh op aarde. En dan kun jij daarna je eigen vader de waarheid bijbrengen over het plan van Jahweh met de mensheid.
14. Echt waar?? Wat moet ik daarvoor doen?
Wel, wat ik daarnet al zei toen je vroeg of we nu ongestraft kunnen zondigen. Je moet om te beginnen Jahweh geloven en Zijn Woord, de Bijbel bestuderen. Je kunt de Bijbel echter niet begrijpen zonder de hulp van mensen die leven bij elk woord van Jahweh. Je hebt ook een bijbelvertaling nodig, maar zelfs die bijbelvertalingen zijn gemaakt door geleerde, maar misleide mensen. Twee voorbeelden. In de meeste moderne Nederlandse bijbelvertalingen wordt de naam Jahweh (of JHWH) in het Oude Testament steeds vervangen door de HEER. En in het Nieuwe Testament wordt de naam Jahshua vervangen door Jezus, een vertaling in het Nederlands van een vertaling in het Grieks van de echte Hebreeuwse naam van onze Redder -- Jahshua. Er bestaat wel een versie van de Nederlandse Bijbelvertaling die in het Oude Testament de naam JHWH behoudt. Dat is in elk geval al beter dan de naam van onze Schepper bijna 7000 maal te vervangen door HEER. Of misschien heb je thuis ergens een Petrus Canisiusvertaling liggen van de Bijbel, die in het Oude Testament terecht de naam Jahweh gebruikt, telkens wanneer die voorkomt in de Hebreeuwse grondtekst.
15. Je hebt gelijk. Ik ken niets van de Bijbel. Wie kan mij de Bijbel helpen verstaan?
Je kan je wenden tot de volgende website: www.bijbelstudent.org. Je kan je vragen ook mailen naar info@bijbelstudent.org. Als je Engels kent, kan je ook veel interessante informatie vinden opwww.assemblyofyah.com.
16. Hartelijk dank! Ik ben zo blij te weten dat ik mijn vader zal weerzien.
Graag gedaan! Moge Jahweh je overvloedig zegenen en je helpen de waarheid te verstaan.
__________________________________
1. Ik hield zielsveel van mijn vader (man, moeder, grootouders, broer, beste vriend, ...), maar die is overleden. Zal ik hem ooit weerzien?
Wie is beter geplaatst dan onze hemelse Vader Jahweh om deze en andere belangrijke levensvragen te beantwoorden? Hij heeft die antwoorden duizenden jaren geleden laten optekenen in een verzameling boeken, die wij kennen als de Bijbel. Hij is het die, samen met Jahshua de Messias, hemel en aarde geschapen heeft, met alles wat daarin is. De eerste man en de eerste vrouw, Adam en Eva, vormden de kroon op Zijn schepping. Jahweh en Jahshua maakten het eerste echtpaar eigenhandig uit het stof der aarde, naar Hun beeld en gelijkenis. Dat wil zeggen dat wij mensen op onze hemelse Vader en op Zijn Zoon Jahshua lijken, zowel uiterlijk als wat betreft ons vermogen om te denken en morele keuzes te maken. Maar Jahweh is geest en is onsterfelijk, terwijl de mens fysiek en sterfelijk is.
2. Maar waarom maakte Jahweh de mens sterfelijk? Weet Hij dan niet dat het onnoemelijk veel verdriet doet om een geliefde te verliezen?
Ja, natuurlijk weet Hij dat! Maar het was nooit Zijn bedoeling dat Adam en Eva en hun afstammelingen zouden sterven! Hij...
3. Sorry dat ik je onderbreek, maar nu begrijp ik er niets meer van! Jahweh maakt de mens sterfelijk, maar Hij wil niet dat de mens sterft! Hoe onlogisch!
Tja, zo lijkt het wel, maar laat het mij uitleggen. Kort gezegd komt het erop neer dat Jahweh de mens een vrije wil gegeven heeft. Hij liet Adam en Eva kiezen tussen het fruit van twee letterlijke bomen in de hof van Eden, de boom des levens en de boom van de kennis van goed en kwaad. De boom des levens symboliseerde het eeuwige leven dat de mens zou ontvangen als Hij Jahweh liefhad en Zijn normen van goed en kwaad zou volgen. Eten van het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad stond symbool voor het zelf uitmaken wat goed en kwaad is, los van Jahweh. Jahweh had Adam uitdrukkelijk verboden van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Anders zou hij sterven. Maar na verloop van tijd beslisten Adam en Eva om Jahweh's verbod aan hun laars te lappen, en aten ze toch van die boom. En dus zijn ze uiteindelijk allebei gestorven.
4. Amai, wat een zware straf, gewoon om wat fruit van de verkeerde boom te eten!
Inderdaad! Jahweh heeft Zijn kinderen lief, maar Hij laat niet met Zich spotten. Hij had Adam en Eva alles gegeven wat zij nodig hadden om een gelukkig en overvloedig leven te leiden, maar Hij verwachtte dan wel dat zij Hem zouden respecteren en dankbaar zijn, en hun liefde voor Hem zouden tonen door Hem te gehoorzamen. Vergeet niet dat zij door het eten van de verboden vrucht aan Jahweh te kennen gaven dat zij voor zichzelf wilden beslissen wat goed en kwaad is, en dus Jahweh's normen van goed en kwaad verwierpen. Zij zijn ook nooit teruggekomen op hun beslissing.
5. Maar er is toch iets dat ik nog niet begrijp. Adam en Eva waren gemaakt uit het stof der aarde, en zouden dus toch in elk geval gestorven zijn, ook als ze de verboden vrucht niet gegeten hadden?
Toch niet! De dood is de straf voor de zonde, dit is het overtreden van Jahweh's instructies, die Hij de mens gegeven heeft voor zijn welzijn. Als zij niet gezondigd hadden, zou Jahweh hen het eeuwige leven gegeven hebben en zouden zij niet gestorven zijn.
6. OK, Adam en Eva hebben gezondigd en zijn gestorven. Maar mijn vader was een goed mens, en toch is ook hij gestorven!
Ja, inderdaad. Zelfs de allerrechtvaardigste mensen in de bijbel, zoals Job en de profeet Daniël, zijn gestorven. Ook de apostelen van Jahshua de Messias zijn allen gestorven. Dit waren allemaal goede mensen, net zoals uw vader, en toch zijn ze allemaal gestorven. Waarom? Omdat zij ook allemaal gezondigd hebben! Al hun rechtvaardige daden konden de doodstraf voor hun zonden niet wegnemen.
7. Maar dan zijn wij allemaal reddeloos verloren! Of is er iemand die nooit gezondigd heeft?
Neen, alle mensen hebben gezondigd, behalve de Mens Jahshua, die voor Zijn menswording Jahweh de Zoon was, die samen met Vader Jahweh de hemel en de aarde geschapen heeft. Jahshua heeft de doodstraf voor de zonden van de hele mensheid op Zich genomen door te sterven aan de paal. Alleen Hij kon dat, omdat Zijn leven als Schepper van het heelal en de mensheid meer waard is dan dat van alle mensen die ooit geleefd hebben samen.
8. Begrijp ik het goed dat we nu ongestraft kunnen zondigen, vermits Jahshua de straf voor onze zonden op Zich heeft genomen?
Neen, het zit zo. Vergiffenis van zonden en de kwijtschelding van de doodstraf zijn geschenken van Jahweh en de Messias, maar we moeten er wel wat voor doen om die geschenken te ontvangen. Kort gezegd komt het erop neer dat wij Jahweh en Zijn Woord, de Bijbel, moeten geloven en ons geloof in praktijk moeten brengen. Dat wil zeggen dat wij erkennen dat we gezondigd hebben, Jahshua's offer voor onze zonden aanvaarden, diep berouw hebben over onze overtredingen van Jahweh's wet, ons daarvan bekeren en vanaf dat moment beginnen te leven bij ieder woord van Jahweh. Dit is werkelijk een breuk met het verleden en een nieuw begin in ons leven. Jahweh vraagt dat wij ons laten dopen in de naam van Zijn Zoon Jahshua. Dit symboliseert dat wij ons oude ik begraven in een watergraf, en na onze opstanding uit het watergraf een nieuw leven beginnen van gehoorzaamheid aan al Jahweh's wetten. Wij kunnen dit echter niet op eigen kracht. Wij hebben daartoe de hulp van de heilige Geest nodig, die wij na onze doop ontvangen via de handoplegging door een ware dienaar van Jahweh.
9. Maar mijn vader was katholiek. Hij is als baby gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, door besprenkeling met enkele druppels gewijd water door een katholieke priester. Is dat dan niet even goed als een doop door onderdompeling?
Neen, helaas niet. De symboliek van het begraven van het oude ik gaat op die manier helemaal verloren. Ook is hij niet gedoopt in de naam van Jahshua. Maar het ergst van al is dat hij als pasgeborene gedoopt is. Dit was dus niet zijn bewuste keuze, maar die van zijn ouders, die hem vanaf zijn geboorte opgevoed hebben in het katholieke geloof. Hield je vader de sabbat?
10. De sabbat? Euhhh... hij ging af en toe naar de mis op zondag...
De sabbat is de zevende dag van de week, van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag. Zondag is de eerste dag van de week. Jahweh gebiedt ons te rusten en een heilige samenkomst te hebben op de sabbat.
11. Maar niemand heeft mijn vader ooit verteld dat hij de sabbat moest houden! Dus... mijn vader is reddeloos verloren omdat niet wist dat hij de sabbat moest houden, en brandt nu voor eeuwig in de hel? Hoe wreed en onrechtvaardig! Mijn vader was de beste vader die je je maar kan indenken. Hij heeft altijd zeer goed voor mijn moeder, mijn zus en mijzelf gezorgd. Hij dronk niet, rookte niet en is mijn moeder levenslang trouw gebleven. Hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan, deed goede werken en stond altijd klaar om iedereen te helpen.
Hola, hola, niet zo snel conclusies trekken! Je vader was, net als de meeste mensen, misleid door godsdienstleraars en priesters, die zelf ook weer misleid waren. En hij brandt zeker niet in de hel. Neen, hij is nu gewoon dood. Hij is zich van niets bewust. Hij is niet in de hemel, niet in de hel, en ook niet in het vagevuur, dat trouwens helemaal niet bestaat. Hij is nu in zekere zin in een diepe, droomloze slaap verzonken, in afwachting van zijn opstanding uit de doden.
12. Opstanding?? Zal mijn vader opstaan uit de doden? Zal ik hem dan toch weerzien?
JA! Ja, dat is het goede nieuws! Na zijn opstanding zal hij eindelijk de waarheid van de Bijbel te horen krijgen, en de kans krijgen om zich te bekeren. Je vader was blijkbaar een heel goed mens, en ik ben er dan ook van overtuigd dat hij die waarheid dan enthousiast zal aanvaarden, en beginnen te leven volgens al Jahweh's geboden, ook deze die hij in zijn eerste leven nooit gekend heeft. Jahweh zal hem dan eeuwig leven geven. Jahweh houdt van alle mensen en wil dat iedereen tot de kennis van de waarheid komt.
13. En waar en wanneer zal mijn vader opstaan? Zal ik daar dan ook bij zijn?
Normaal gezien wel! De opstanding gebeurt hier op aarde, duizend jaar na de wederkomst van Jahshua de Messias naar de aarde om hier het koninkrijk van Jahweh, de regering van Jahweh te installeren. En ja, je hebt de kans om daarbij te zijn en om zelf ook eeuwig te leven. Meer zelfs, als je dat wil, kun je zelfs deel uitmaken van de duizendjarige regering van Jahweh op aarde. En dan kun jij daarna je eigen vader de waarheid bijbrengen over het plan van Jahweh met de mensheid.
14. Echt waar?? Wat moet ik daarvoor doen?
Wel, wat ik daarnet al zei toen je vroeg of we nu ongestraft kunnen zondigen. Je moet om te beginnen Jahweh geloven en Zijn Woord, de Bijbel bestuderen. Je kunt de Bijbel echter niet begrijpen zonder de hulp van mensen die leven bij elk woord van Jahweh. Je hebt ook een bijbelvertaling nodig, maar zelfs die bijbelvertalingen zijn gemaakt door geleerde, maar misleide mensen. Twee voorbeelden. In de meeste moderne Nederlandse bijbelvertalingen wordt de naam Jahweh (of JHWH) in het Oude Testament steeds vervangen door de HEER. En in het Nieuwe Testament wordt de naam Jahshua vervangen door Jezus, een vertaling in het Nederlands van een vertaling in het Grieks van de echte Hebreeuwse naam van onze Redder -- Jahshua. Er bestaat wel een versie van de Nederlandse Bijbelvertaling die in het Oude Testament de naam JHWH behoudt. Dat is in elk geval al beter dan de naam van onze Schepper bijna 7000 maal te vervangen door HEER. Of misschien heb je thuis ergens een Petrus Canisiusvertaling liggen van de Bijbel, die in het Oude Testament terecht de naam Jahweh gebruikt, telkens wanneer die voorkomt in de Hebreeuwse grondtekst.
15. Je hebt gelijk. Ik ken niets van de Bijbel. Wie kan mij de Bijbel helpen verstaan?
Je kan je wenden tot de volgende website: www.bijbelstudent.org. Je kan je vragen ook mailen naar info@bijbelstudent.org. Als je Engels kent, kan je ook veel interessante informatie vinden opwww.assemblyofyah.com.
16. Hartelijk dank! Ik ben zo blij te weten dat ik mijn vader zal weerzien.
Graag gedaan! Moge Jahweh je overvloedig zegenen en je helpen de waarheid te verstaan.
__________________________________
Allerlei Vragen
17. Wat betekent het woord “handel” in het volgende vers dat naar satan verwijst: “Door uw uitgebreide handel zijt gij vervuld geraakt met geweldenarij en kwaamt gij tot zonde [...]” (Ez. 28:16)?
“Handel” is de vertaling van het Hebreeuwse rekullah dat handel, handelsverkeer, koophandel betekent. De vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap (1951) is dus juist. Volgens van Dale handwoordenboek hedendaags Nederlands is “handel: het kopen en verkopen”. “Verkopen” betekent onder meer: “toedienen; ten beste geven; aannemelijk, geloofwaardig maken”. Satan dreef inderdaad handel! Hij verkocht zijn ideeën van rebellie – hij diende die toe, gaf ze ten beste en maakte ze aannemelijk en geloofwaardig – aan een derde van de engelen.
Toen hij Jahweh van Zijn troon probeerde te stoten, werd hij neergeworpen op de aarde, zoals wij lezen in Openbaring 12:9 en Lucas 10:18.
____________________________
“Handel” is de vertaling van het Hebreeuwse rekullah dat handel, handelsverkeer, koophandel betekent. De vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap (1951) is dus juist. Volgens van Dale handwoordenboek hedendaags Nederlands is “handel: het kopen en verkopen”. “Verkopen” betekent onder meer: “toedienen; ten beste geven; aannemelijk, geloofwaardig maken”. Satan dreef inderdaad handel! Hij verkocht zijn ideeën van rebellie – hij diende die toe, gaf ze ten beste en maakte ze aannemelijk en geloofwaardig – aan een derde van de engelen.
Toen hij Jahweh van Zijn troon probeerde te stoten, werd hij neergeworpen op de aarde, zoals wij lezen in Openbaring 12:9 en Lucas 10:18.
____________________________
18. Is het een bewijs van hun geloof als gelovigen giftige slangen opnemen en dodelijk vergif drinken? Is dat de opdracht die de Messias hen gaf?
Laat ons eerst kijken waar dit idee vandaan komt. Jahshua zei: “Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen” (Marcus 16:17-18).
Als wij de context lezen, zien wij dat dit vers deel uitmaakt van Jahshua’s opdracht aan Zijn discipelen om in de gehele wereld het evangelie van het Koninkrijk van Jahweh te verkondigen (verzen 15 en 16). Bijzondere tekenen en wonderen zouden hen volgen – en dat gebeurde ook, zoals het boek Handelingen laat zien. Maar vers 18 bevat ook een belofte van bescherming voor degenen die Jahweh roept om het evangelie te verkondigen.
De zinsnede “zelfs indien zij iets dodelijks drinken” geeft duidelijk aan dat het om een ongeluk gaat. Er staat in het Nieuwe Testament geen enkel voorbeeld van een opzettelijke intentie om slangen op te nemen of vergif te drinken. Maar wij vinden er wel een belofte van bescherming door Jahshua – de belofte om ons macht te geven “om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand” (Lucas 10:19).
Wat Paulus overkwam in Handelingen 28, is een treffende illustratie van wat Jahshua bedoelde. Tijdens zijn reis naar Rome leed Paulus schipbreuk, maar dankzij de interventie van Elohim konden alle opvarenden ongedeerd het eiland Malta bereiken. “En toen Paulus een bos dor hout bijeengehaald had en op het vuur legde, kwam er door de hitte een adder uit en beet zich vast aan zijn hand” (vers 3). Men verwachtte dat Paulus hierdoor zwaar letsel zou ondervinden of zelfs zou sterven, maar Jahshua kwam Zijn belofte na door Paulus te beschermen tegen dit onvrijwillige contact met een giftige slang (verzen 1 tot 10). Het spreekt vanzelf dat Paulus dit incident niet opzettelijk veroorzaakte om zijn geloof te bewijzen. Het was gewoon een ongeval dat door Jahshua gebruikt werd om te getuigen van de waarheid.
Jahweh opzettelijk op de proef stellen door giftige slangen op te nemen of dodelijke dranken te drinken is strijdig met Jahshua’s onderricht. Toen satan de Messias trachtte te overtuigen Zich van het dak van de tempel naar beneden te werpen, appelleerde hij aan Zijn ijdelheid: “Indien Gij Jahweh’s Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden” (Matt. 4:6). Daarna citeerde satan de Schrift, waarbij hij echter de betekenis ervan verdraaide.
Satan hanteert ook nu nog altijd dezelfde listen. Wij moeten ons dus het kordate antwoord van Jahshua herinneren: “Gij zult Jahweh, uw Elohim, niet verzoeken” (vers 7). Ook wij mogen Jahweh niet verzoeken door willens en wetens gevaarlijke dingen te doen die indruisen tegen het gezond verstand.
19. Is het waar dat in de Bijbel staat toch vooral dat men direct naar hel of hemel gaat en niet dat men nog een 2e kans heeft?
Om maar meteen op uw vraag te antwoorden: neen, de Bijbel zegt niet dat mensen bij hun dood direct naar de hemel of de hel gaan. En over het katholieke vagevuur spreekt de Bijbel al helemaal niet.
Als mensen sterven zijn zij gewoon dood, dus volkomen onbewust, net zoals de dieren (Prediker 3:19-20). De doden weten helemaal niets (Pred. 9:5). Dit geldt zowel voor de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen (Pred. 9:2-4). Het enige verschil tussen mensen en dieren is dat de geest van mensen bij hun dood weerkeert naar Elohim, terwijl de geest van dieren naar beneden gaat, in de grond (Pred. 3:21; Pred. 12:7). Deze menselijke geest is een soort bandopname van ons geheugen, ons karakter en onze ervaringen en heeft geen bewustzijn, los van het lichaam. De menselijke geest is geen onsterfelijke ziel. De ziel is niet onsterfelijk (Matt. 10:28). De zie die zondigt, zal sterven (Ez. 18:4, 20, Statenvertaling).
Niemand is opgevaren ten hemel, behalve Jahshua (Joh. 3:13). David is niet ten hemel gestegen (Hand. 2:34). Geen van de Bijbelse helden heeft de beloften al verkregen (Heb. 11:13, 39-40). Dat zal pas gebeuren bij de eerste opstanding tot eeuwig leven, bij Jahshua's wederkomst.
Iedereen die ooit geleefd heeft en niet in de eerste opstanding is, zal na zijn dood opgewekt worden om geoordeeld te worden (1 Kor. 15:22; Heb. 9:27; Openb. 20:5). Lees zeker ook 1 Kor. 15 helemaal.
Het loon voor de zonde is de dood -- niet eeuwig leven in de hel (Rom. 6:23).
Jahweh is rechtvaardig. Iedereen wordt geoordeeld -- de meesten na het duizendjarige rijk. Maar dit is meer dan alleen maar eventjes voor een rechterstoel verschijnen om een vonnis te aanhoren. Iedereen krijgt één echte kans op eeuwig leven, ofwel tijdens dit leven, ofwel na hun opstanding tot fysiek leven na het millennium. Dat wil zeggen dat de Bijbel hun correct uitgelegd werd in dit leven of zal worden na hun opstanding tot fysiek leven. Dan kunnen ze alsnog de keuze maken om Jahweh en Zijn wet te gehoorzamen of te verwerpen. Wie ervoor kiest om Jahweh te dienen, zal eeuwig leven. Wie Jahweh verwerpt, zal opgebrand worden in het hellevuur. Dit is de tweede of eeuwige dood (Openb. 2:11; 20:14).
____________________________
20. Is het aansteken van kaarsen een goede manier om de sabbat te beginnen?
De priesters in de tempel moesten elke dag -- ook op de sabbat! -- de lampen 's avonds aansteken (Lev. 24:3, 2 Kron. 13:11). Maar er is momenteel geen tempel, en dus ook geen tempelrituelen zoals het aansteken van olielampen.
"Zelfs geen vuur moogt gij op de sabbat in uw woningen aansteken" (Ex. 35:3). Als je een kaars aansteekt, dan steek je natuurlijk een (weliswaar klein) vuur aan. Dit gebod slaat waarschijnlijk op het aansteken van vuur op een manier die echt werk vraagt, dus wellicht niet op het aansteken van een kaars met een lucifer, maar waarom zou je dat doen als een soort ritueel bij het begin van de sabbat, terwijl dit gebod, dat weliswaar aanleiding geeft tot verschillende interpretaties, toch in de Torah staat? Het is beter om te dwalen aan de kant van de voorzichtigheid. In geval van twijfel of iets wel of niet toelaatbaar is, doe je het beter niet.
De meest courante kaarsen zijn de stearinekaarsen en de paraffinekaarsen. Stearine wordt verkregen door een bewerking van dierlijke vetten. Als dat zuiver rundvet is, dan zijn die kaarsen rein, maar als er vet tussen zit van varkens of andere onreine dieren, dan word je onrein door het aanraken van die kaarsen. Het zou al te gek zijn om jezelf onrein te maken bij het begin van de sabbat door het aanraken van stearinekaarsen. Paraffinekaarsen hebben dat euvel niet, want paraffine is een bijproduct van aardolie.
Hierna volgen een paar citaten over kaarsen:
"We hebben ontdekt dat sommige ogenschijnlijk onschuldige dingen toch een negatief effect hebben op het leven van mensen. Hierna volgt een korte lijst van zulke dingen: [...] Wierook en sommige kaarsen ([...] Sommige kaarsen roepen onreine geesten op en worden gebruikt in hekserij)" (Stephen Bell, No other gods, p. 8).
Stephen Bell verduidelijkt niet welke kaarsen hij juist bedoelt. Ieder moet dus voor zichzelf nagaan of zij enig negatief effect gewaar geworden na het aansteken van kaarsen.
"De reden waarom ik het woord kandelaar hier [in Exodus 25: 31-33] vervangen heb door lamphouder is dat het woord kandelaar ons doet denken aan een houder van kaarsen zoals wij die tegenwoordig kennen. Ik ben er niet van overtuigd dat dergelijke kaarsen in de Oudheid gebruikt werden. Ware gelovigen mogen die ook niet gebruiken, vanwege een aantal van hun bijbetekenissen. Bijgevolg is het juister om het woord lamphouder te gebruiken" (Jacob O. Meyer, The Seven Lamps Of YAHWEH, p. 9).
Inderdaad, kaarsen worden onder meer in de katholieke kerk vaak gebruikt, b.v. om Maria te aanbidden.
Conclusie: het aanraken van kaarsen gemaakt van vetten van onreine dieren is zeker niet goed - nooit, dus zeker niet op de sabbat, omdat we moeten streven naar lichamelijke en geestelijke reinheid. Het aansteken van kaarsen in ons huis bij het begin van de sabbat is een door mensen bedacht ritueel dat niet door Jahweh geboden is, en dat minstens met de letter van Exodus 35:3 in strijd is. Bovendien mogen wij geen gebruiken of tradities overnemen van de heidense religies om Jahweh te vereren. "Neen, zo moogt ge Jahweh, uw Elohim, niet vereren" (Deut. 12:31). Het aansteken van kaarsen is dus geen goede manier om de sabbat te beginnen.
__________________________________
21. Was de dood van Jahshua een overtreding van Jahweh's gebod tegen mensenoffers?
De Schrift kan niet falen of gebroken worden (Joh. 10:35). Wanneer passages elkaar schijnen tegen te spreken, is dit alleen maar schijn, ofwel is de vertaling fout, of betreft het een passage die geen deel uitmaakt van de Schrift maar hier achteraf aan toegevoegd werd. Of nog, het betreft een kleine kopieerfout in de grondtekst, die normaal zonder veel moeite hersteld kan worden door vergelijking met andere passages in de Bijbel.
Hier gaat het om een schijnbare contradictie. Wat Jahweh haat, is aanbeden te worden op een manier die strijdig is met Zijn instructies (Lev. 10:1) -- b.v. om zonen en dochters met vuur te verbranden (Deut. 12:31).
Jahshua is niet gestorven ingevolge een rituele slachting als onderdeel van de eredienst in de tempel, bevolen door Zijn Vader, om Hem mild te stemmen. Neen, Jahshua is terechtgesteld door de Romeinen, op vraag van de Joden. Jahshua wist dat Hij zo aan Zijn eind zou komen, en heeft hier Zelf uit vrije wil voor gekozen, in overleg met Zijn Vader. De context is dus zeer verschillend.
Maar HET grote verschil is dat de terechtstelling van Jahshua geen gruwel was in de ogen van Jahweh, noch in Jahshua's eigen ogen. Ook was deze gewelddadige dood van Jahshua niet strijdig met Jahweh's instructies. Integendeel, dit vormt de kern van Jahweh's plan van behoud! De dood van Jahshua was gepland van bij de grondlegging der wereld (Openb. 13:8). Het loon voor de zonde is de dood, en die doodstraf moet nu eenmaal ondergaan worden, precies omdat Jahweh dit zo bepaald heeft in Zijn wet. Normaal door de zondaar zelf (wat symbolisch ook gebeurt bij de doop, die een begrafenis in een waterig graf voorstelt), maar in Jahweh's meesterplan is Jahshua gestorven in de plaats van alle zondaars die ooit geleefd hebben, die nu leven en die nog zullen leven. Het principe van deze indeplaatsstelling is al aanwezig in het Oude Testament (Ex. 13:15: "en koop ik iedere eerstgeboren zoon los").
Zoals de door jou aangehaalde passage in Rom. 5:6-11 zelf al aangeeft, is de dood van Jahshua eerder te vergelijken met iemand die zichzelf opoffert voor zijn vrouw, of zijn kind, of zijn broer. Denk je dat het een gruwel is in Jahweh's ogen als een man een brandend huis ingaat om zijn vrouw te redden, en daarbij zelf om het leven komt? Of dat het een gruwel was in Jahweh's ogen als een man aan de Duitse bezetter vroeg om zelf gefusilleerd te worden in plaats van zijn vrouw, b.v. in het kader van represaillemaatregelen? Neen, integendeel, dit zijn nobele daden waarvoor Jahweh het allergrootste respect heeft. Zo ook heeft Hij het allergrootste respect voor Jahshua, omdat Hij Zich vrijwillig opgeofferd heeft voor Zijn toekomstige bruid.
__________________________________
22. Kan jij mij wat toelichting geven bij volgende verzen:Exodus 22:29-30: Leviticus 27;Ezekiël 20:25-26. Het lijkt mij om menselijke bloedoffers aan Yahweh te gaan...
Ex. 22:29-30 "De eerstgeborene van uw zonen zult gij mij geven." Te lezen in combinatie met:
Ex. 13:2, 13 "Wijd Mij alle eerstgeborenen toe. Wat bij de kinderen Israëls de moederschoot opent, bij mens of dier behoort Mij! (13) Alle eerstgeborenen van de mensen moet ge loskopen, als het jongens zijn.
Ex. 34:19-20 "Al wat de moederschoot opent behoort aan Mij: ieder eerstgeboren mannelijk dier van uw kudde, zowel van runderen als van schapen; alleen het eerstgeboren ezelsjong zult ge loskopen met een lam, of het anders de nek breken. Maar al de eerstgeborenen van uw zonen moet ge loskopen; en dan zal men niet met lege handen voor Mij mogen verschijnen."
Num. 18:15-16 "Eveneens al wat de moederschoot opent van mens en dier, dat men Jahweh moet offeren, is voor u. Maar het eerstgeborene van de mensen moet ge laten vrijkopen, evenals het eerstgeborene van de onreine dieren. Ge moet een kind laten loskopen, als het een maand oud is; zijn losgeld zal de vastgestelde prijs bedragen, vijf sikkels volgens het heilig gewicht, dus twintig gera."
Het is allemaal wat onduidelijk geformuleerd of het nu zowel over eerstgeboren jongens als eerstgeboren meisjes gaat, of uitsluitend over eerstgeboren jongens, maar naar analogie met de eerstgeboren mannelijke dieren lijkt het mij toch wel duidelijk dat alleen eerstgeboren jongens Jahweh toebehoren en, in tegenstelling tot de reine dieren, vrijgekocht MOETEN worden voor een bedrag van 5 sikkels, dat is ongeveer 5 daglonen. GEEN bloedoffers van eerstgeboren kinderen dus!
Lev. 27:29 "Geen mens, die onder de banvloek ligt, kan worden vrijgekocht; hij moet worden gedood."
"onder de banvloek ligt" is de vertaling van het Hebreeuwse woord haram "Haram has the basic meaning "to destroy, banish, or devote to the ban." It describes the consecration of someone or something as a permanent offering to Elohim. This word is used most often to designate cities that are to be utterly destroyed. [...] Haram is occasionally used of punishment on individuals. This punishment can be severe as in an execution (Exod. 22:19-20) or less severe as in the forfeiture of property (Ezr. 10:8). (Mounce's expository dictionary p. 175, "destroy").
Het moet hier dus gaan om iemand die ter dood veroordeeld is. Die MOET dan gedood worden en kan niet vrijgekocht worden.
Ez. 20:25-26 "Ook gaf ik hun wetten, die niet goed waren, geboden waarbij ze niet leven konden: door hun geschenken, door hun overgave van al wat de moederschoot opent, heb Ik hen verontreinigd, opdat ze zelf versteld zouden staan, en erkennen, dat Ik Jahweh ben." Commentaar bij dit vers in de Companion Bible, waarmee ik het eens ben: "I gave them also statutes, &c. In Heb. idiom = I suffered others to give them statutes, &c.: i.e. in their captivity (of ook gewoon in Israel zelf -- mijn toevoeging). Active verbs in Hebrew were used to express not only the thing which the agent is said to do. The verb nathan, to give, is therefore often rendered 'to suffer' in this sense. See Gen. 31:7, Judg. 15:1, 1Sam. 24:7, 2 Sam. 21:10. Where not actually so rendered it means 'permission'.
Zo, ik hoop dat deze toelichting deze obscure verzen wat verduidelijkt. Jahweh vindt menselijke bloedoffers als onderdeel van de eredienst gruwelijk. Zoals ik al zei in mijn e-mail van gisteren is dit totaal verschillend van iemand die zijn leven geeft om anderen van de dood te redden, zoals Jahshua gedaan heeft. Dit is, ook in de ogen van Vader Jahweh, een buitengewoon nobele daad.
__________________________________
23. We weten dat onze toekomst hier op aarde ligt, maar hoe leg je dan volgende teksten uit ? 2 Korinthiërs 5:6-8, Fillipenzen 1:23
2 Kor. 5:6 "... zolang dit lichaam onze woning is, we ver van de Meester wonen." Jahweh en Jahshua wonen nu in de hemel, waar Hun troon zich bevindt. Wij fysieke mensen wonen nu op aarde, dus ver van Jahweh en Jahshua.
2 Kor. 6:8 "... ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek bij de Meester te nemen." Wanneer verlaten we ons lichaam? Is dat op het moment dat we sterven of op het moment van onze opstanding? Paulus bedoelt hier het laatste, als je vergelijkt met wat hijzelf schrijft in 1 Kor. 15 en 1 Thess. 4:15-17.
Als we sterven blijven we fysiek. Ons lichaam vergaat dan snel en na enkele tientallen jaren blijft er van ons lichaam over het algemeen vrijwel niets meer over. Onze menselijke geest keert weliswaar bij onze dood terug naar Jahweh, maar dit is als een geheugenkaartje waarin ons karakter en al onze herinneringen en kennis opgeslagen zitten. Die menselijke geest heeft geen eigen leven of bewustzijn. De doden zijn dood en weten niets. Dat geldt zowel voor de rechtvaardigen als voor de onrechtvaardigen.
Wij verlaten ons lichaam, het fysieke, bij de opstanding, en "dan zullen wij altijd bij Hem [Jahshua] zijn" (1 Thess. 4:17). Bij de opstanding krijgen de rechtvaardigen een verheerlijkt lichaam, bestaande uit geest, gecombineerd met hun menselijke geest die naar Jahweh teruggekeerd was bij hun dood. Zoals al toegelicht in een eerdere mail, zullen wij na onze opstanding korte tijd met Jahshua naar de hemel gaan, o.m. voor ons huwelijk met Hem, in aanwezigheid van de Vader, om daarna samen met Jahshua terug te keren naar de aarde, om samen met Hem koningen en priesters te zijn op aarde. Onze toekomst ligt dus inderdaad hier op aarde.
Fil. 1:23 "enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij Messias te zijn". Als we sterven zijn we ons van niets meer bewust. De eerstvolgende seconde van ons bewustzijn is als we uit de dood opgewekt worden. Voor degenen die in Jahshua gestorven zijn, gebeurt dit bij de eerste opstanding, en die zullen dan inderdaad bij de Messias zijn. Paulus wist zeer goed dat hij niet onmiddellijk na zijn dood bij de Messias zou zijn, maar pas na zijn opstanding (zie weer 1 Kor. 15 en 1 Thess. 4). En de Messias komt terug naar deze aarde om hier te regeren als Koning de koningen, en Meester der meesters.
Zoals gewoonlijk is het "hier een beetje, daar een beetje" in de Bijbel. Je moet veel relevante passages samenbrengen om sommige minder duidelijke passages correct te begrijpen. Om tijd te besparen heb ik niet alle bijbelpassages opgezocht en vermeld waarop bovenstaande uitleg gebaseerd is.
__________________________________
24. Wat betekent 1 Kor. 5:5 ?
1 Kor. 5:5 luidt als volgt: "wij leveren hem over aan de satan tot verderf van het vlees, opdat de geest wordt behouden op de dag [van de Meester]" (vrij naar de Petrus Canisius vertaling).
In De Heilige Boeken, Messiaanse editie luidt dit vers, ook licht aangepast: "En jullie moeten hem aan satan overleveren voor de vernietiging van zijn lichaam, zodat hij in de geest mag leven op de dag van onze Meester, Jahshua Messias." In beide vertalingen heb ik "Heer" vervangen door "Meester".
Beide vertalingen zeggen dus niet exact hetzelfde, maar komen wel op hetzelfde neer: als de geest van die man wordt behouden op de dag van de Meester, dan zal hij in de Geest leven op die dag, d.w.z. dat hij dan zal leven volgens de heilige Geest van waarheid en liefde. De dag van de Meester Jahshua verwijst naar de dag van de wederkomst van Jahshua als Koning der koningen, de dag van de opstanding van de eerstelingen tot eeuwig leven.
Wat betekent "hem aan satan overleveren voor de vernietiging van zijn lichaam"? Blijkbaar wordt hier een langzame vernietiging van zijn lichaam bedoeld, niet dat zijn lichaam plots volledig vernietigd wordt, waardoor hij onmiddellijk zou sterven. Hij wordt dus overgeleverd aan satan opdat die zijn lichaam zou aantasten met een kwaal die een vernietigend effect heeft op zijn lichaam. De reden daarvoor is dat hij door zijn openlijke zondige levenswandel niet meer voldoet aan de voorwaarden om onder Jahweh's bescherming te staan.
Wie zich afkeert van Jahweh's wetten brengt automatisch een vloek over zichzelf, waaronder allerhande ziektes (zie Deut. 28: 14, 21-22). Paulus levert hem dus over aan satan, net zoals Jahweh Job overleverde aan satan, om zijn lichaam aan te tasten (Job 2:4-9). Paulus doet dit door een oordeel te vellen over die man, waarbij hij publiek vaststelt dat die man in zonde leeft, en de broeders en zusters in het geloof opdraagt hem te verwijderen uit de vergadering die onder Jahshua's bescherming staat.
De bedoeling van Paulus' doortastende optreden is om die man tot bekering te brengen, net zoals de verloren zoon die tot inkeer kwam toen hij gebrek leed nadat hij zijn vader de rug had toegekeerd.
Dit is trouwens gelukt, zoals blijkt uit 2 Kor. 2: 1-11.
24. a. Gaat 1 Kor. 5:5 over de 2de opstanding (omdat hij niet als rechtvaardige zou sterven) ?
Niemand krijgt een kans op behoud in de eerste opstanding, om de simpele reden dat alleen wie tot het einde volhardt in het gehoorzamen van Jahweh en het groeien in genade en kennis, in de eerste opstanding zal zijn.
Wat hier dus bedoeld wordt, is dat deze man de kans krijgt zich te bekeren nadat hij uit de vergadering van Jahweh verwijderd is. Dat is ook precies wat er gebeurd is, zoals blijkt uit 2 Kor. 2:1-11, waar Paulus er op aandringt dat de vergadering van Jahweh de man "die zelf door mij zou zijn bedroefd" (vers 2) weer in liefde zou aannemen door een openlijk besluit (vers 8). Zowel de heiligen te Korinthe als Paulus zelf hebben die man vergeven, waaruit blijkt dat hij zich bekeerd heeft en dus niet langer in zonde leeft.
Mensen die in dit leven door Jahweh geroepen zijn, de roeping aanvaard hebben en de waarheid begrepen hebben, hebben NU, in dit leven, hun enige kans op behoud. Iedereen krijgt 1 echte kans op behoud. Wie niet geroepen wordt door de Vader, kan niet tot Jahshua komen (Joh. 6:44) en heeft dus geen enkele kans op behoud. Dat geldt voor de overgrote meerderheid van de mensen, en die zullen dus in de tweede opstanding zijn, en dan geroepen worden en de waarheid begrijpen. Zij zullen dan hun eerste en enige kans op behoud hebben.
__________________________________
25. Direct naar hemel of hel?
Wat zegt de Bijbel dat er gebeurt als een mens sterft?
Gen. 3: 19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.
Prediker 3: 19-21 Want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. Wie merkt dat de geest van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde?
Prediker 9: 5, 10 Wie nog in leven zijn, weten ten minste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Doe al wat uw hand in staat is te doen, want geen werken of denken, geen kennis of wijsheid is er meer in het graf, waar je heengaat.
Prediker 12:7 Het stof keert terug naar de aarde waar het vandaan kwam en de geest keert terug naar Elohim die hem schonk.
De verzen die we tot nu toe gelezen hebben, geven ons weinig hoop. Als we dood zijn, dan zijn we ons van niets meer bewust. Maar er is ook sprake van een menselijke geest die terugkeert naar onze hemelse Vader als we sterven.
Job 14: 14-15 Als een mens sterft, kan hij dan herleven? Dan zou ik heel mijn tijd uitdienen, totdat ik werd afgelost. U zou me roepen en ik zou antwoorden, u zou terugverlangen naar het werk van uw handen.
Joh. 5: 21-22 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil. De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar Hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd.
Joh. 5: 25-29 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van de Zoon van Elohim zullen horen en dat wie Hem horen, zullen leven. Zoals de Vader leven heeft in Zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in Zichzelf; dat heeft de Vader Hem gegeven. En omdat Hij de Mensenzoon is, heeft Hij Hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen en uit het graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om geoordeeld te worden.
1 Cor. 15:22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door de Messias allen levend gemaakt worden.
Er is wel degelijk hoop. De opstanding uit de doden is onze enige hoop op een leven na de dood. De dood is dus niet het einde van het levensverhaal van een mens. Wij kijken uit naar onze eigen opstanding en naar de opstanding van al onze dierbaren die al overleden zijn. Het goede nieuws is dat wij hen zullen weerzien. Zoals we in Johannes 5 gelezen hebben, zullen de doden de stem van de Zoon van Elohim horen, en wie Hem horen, dat wil zeggen echt luisteren naar Hem en doen wat Hij zegt, zullen eeuwig leven.
Openb. 20:4-5 4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jahshua en om het Woord van Elohim, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met de Messias, duizend jaar lang. 5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van Elohim en van de Messias zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
De zin "Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren" slaat natuurlijk niet op de eerste opstanding, want de eerste opstanding vindt plaats bij de wederkomst van Jahshua. We zouden dit de tweede opstanding kunnen noemen, 1000 jaar na de eerste opstanding. Dit is de opstanding van de mensen die niet geroepen werden in dit leven. Nu wordt maar een kleine minderheid van de mensen geroepen. Die hebben nu dus geen kans om in de eerste opstanding te zijn, en zullen in de tweede opstanding zijn. Dan zullen ze hun eerste en enige kans hebben om Jahweh en Zijn Woord te leren kennen, en zich te bekeren en op hun beurt eeuwig leven te ontvangen.
Joh. 6:44 Niemand kan naar Mij toe komen tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem naar Mij toe haalt – en Ik laat hem op de laatste dag opstaan. 45 Er staat geschreven bij de Profeten: En allen zullen onderricht ontvangen van Jahweh. Wie naar de Vader heeft geluisterd en bij Hem in de leer is geweest, komt naar Mij toe.
Hand. 2:38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jahshua Messias om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze Elohim, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
Conclusie: onmiddellijk na de dood gaat niemand rechtstreeks naar de hel of naar de hemel. De doden weten niets. Als een mens sterft, keert zijn geest terug naar Jahweh, maar die geest heeft geen bewustzijn als die niet in een levend lichaam zit. Wie in de eerste opstanding is, zal samen met Jahshua op deze aarde regeren, niet in de hemel. En de ware gelovigen die zich daarna afkeren van Jahweh zullen de tweede dood ondergaan in het gehenna vuur. Ze zullen opbranden en voor eeuwig dood blijven. Ze zullen dus niet eeuwig leven in de hel. De grote meerderheid van de mensheid wordt door Jahweh niet geroepen tijdens dit leven, maar pas in de tweede opstanding na het duizendjarige rijk, wanneer zij hun eerste en enige kans op behoud krijgen, en geoordeeld zullen worden.
__________________________________
Als wij de context lezen, zien wij dat dit vers deel uitmaakt van Jahshua’s opdracht aan Zijn discipelen om in de gehele wereld het evangelie van het Koninkrijk van Jahweh te verkondigen (verzen 15 en 16). Bijzondere tekenen en wonderen zouden hen volgen – en dat gebeurde ook, zoals het boek Handelingen laat zien. Maar vers 18 bevat ook een belofte van bescherming voor degenen die Jahweh roept om het evangelie te verkondigen.
De zinsnede “zelfs indien zij iets dodelijks drinken” geeft duidelijk aan dat het om een ongeluk gaat. Er staat in het Nieuwe Testament geen enkel voorbeeld van een opzettelijke intentie om slangen op te nemen of vergif te drinken. Maar wij vinden er wel een belofte van bescherming door Jahshua – de belofte om ons macht te geven “om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand” (Lucas 10:19).
Wat Paulus overkwam in Handelingen 28, is een treffende illustratie van wat Jahshua bedoelde. Tijdens zijn reis naar Rome leed Paulus schipbreuk, maar dankzij de interventie van Elohim konden alle opvarenden ongedeerd het eiland Malta bereiken. “En toen Paulus een bos dor hout bijeengehaald had en op het vuur legde, kwam er door de hitte een adder uit en beet zich vast aan zijn hand” (vers 3). Men verwachtte dat Paulus hierdoor zwaar letsel zou ondervinden of zelfs zou sterven, maar Jahshua kwam Zijn belofte na door Paulus te beschermen tegen dit onvrijwillige contact met een giftige slang (verzen 1 tot 10). Het spreekt vanzelf dat Paulus dit incident niet opzettelijk veroorzaakte om zijn geloof te bewijzen. Het was gewoon een ongeval dat door Jahshua gebruikt werd om te getuigen van de waarheid.
Jahweh opzettelijk op de proef stellen door giftige slangen op te nemen of dodelijke dranken te drinken is strijdig met Jahshua’s onderricht. Toen satan de Messias trachtte te overtuigen Zich van het dak van de tempel naar beneden te werpen, appelleerde hij aan Zijn ijdelheid: “Indien Gij Jahweh’s Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden” (Matt. 4:6). Daarna citeerde satan de Schrift, waarbij hij echter de betekenis ervan verdraaide.
Satan hanteert ook nu nog altijd dezelfde listen. Wij moeten ons dus het kordate antwoord van Jahshua herinneren: “Gij zult Jahweh, uw Elohim, niet verzoeken” (vers 7). Ook wij mogen Jahweh niet verzoeken door willens en wetens gevaarlijke dingen te doen die indruisen tegen het gezond verstand.
19. Is het waar dat in de Bijbel staat toch vooral dat men direct naar hel of hemel gaat en niet dat men nog een 2e kans heeft?
Om maar meteen op uw vraag te antwoorden: neen, de Bijbel zegt niet dat mensen bij hun dood direct naar de hemel of de hel gaan. En over het katholieke vagevuur spreekt de Bijbel al helemaal niet.
Als mensen sterven zijn zij gewoon dood, dus volkomen onbewust, net zoals de dieren (Prediker 3:19-20). De doden weten helemaal niets (Pred. 9:5). Dit geldt zowel voor de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen (Pred. 9:2-4). Het enige verschil tussen mensen en dieren is dat de geest van mensen bij hun dood weerkeert naar Elohim, terwijl de geest van dieren naar beneden gaat, in de grond (Pred. 3:21; Pred. 12:7). Deze menselijke geest is een soort bandopname van ons geheugen, ons karakter en onze ervaringen en heeft geen bewustzijn, los van het lichaam. De menselijke geest is geen onsterfelijke ziel. De ziel is niet onsterfelijk (Matt. 10:28). De zie die zondigt, zal sterven (Ez. 18:4, 20, Statenvertaling).
Niemand is opgevaren ten hemel, behalve Jahshua (Joh. 3:13). David is niet ten hemel gestegen (Hand. 2:34). Geen van de Bijbelse helden heeft de beloften al verkregen (Heb. 11:13, 39-40). Dat zal pas gebeuren bij de eerste opstanding tot eeuwig leven, bij Jahshua's wederkomst.
Iedereen die ooit geleefd heeft en niet in de eerste opstanding is, zal na zijn dood opgewekt worden om geoordeeld te worden (1 Kor. 15:22; Heb. 9:27; Openb. 20:5). Lees zeker ook 1 Kor. 15 helemaal.
Het loon voor de zonde is de dood -- niet eeuwig leven in de hel (Rom. 6:23).
Jahweh is rechtvaardig. Iedereen wordt geoordeeld -- de meesten na het duizendjarige rijk. Maar dit is meer dan alleen maar eventjes voor een rechterstoel verschijnen om een vonnis te aanhoren. Iedereen krijgt één echte kans op eeuwig leven, ofwel tijdens dit leven, ofwel na hun opstanding tot fysiek leven na het millennium. Dat wil zeggen dat de Bijbel hun correct uitgelegd werd in dit leven of zal worden na hun opstanding tot fysiek leven. Dan kunnen ze alsnog de keuze maken om Jahweh en Zijn wet te gehoorzamen of te verwerpen. Wie ervoor kiest om Jahweh te dienen, zal eeuwig leven. Wie Jahweh verwerpt, zal opgebrand worden in het hellevuur. Dit is de tweede of eeuwige dood (Openb. 2:11; 20:14).
____________________________
20. Is het aansteken van kaarsen een goede manier om de sabbat te beginnen?
De priesters in de tempel moesten elke dag -- ook op de sabbat! -- de lampen 's avonds aansteken (Lev. 24:3, 2 Kron. 13:11). Maar er is momenteel geen tempel, en dus ook geen tempelrituelen zoals het aansteken van olielampen.
"Zelfs geen vuur moogt gij op de sabbat in uw woningen aansteken" (Ex. 35:3). Als je een kaars aansteekt, dan steek je natuurlijk een (weliswaar klein) vuur aan. Dit gebod slaat waarschijnlijk op het aansteken van vuur op een manier die echt werk vraagt, dus wellicht niet op het aansteken van een kaars met een lucifer, maar waarom zou je dat doen als een soort ritueel bij het begin van de sabbat, terwijl dit gebod, dat weliswaar aanleiding geeft tot verschillende interpretaties, toch in de Torah staat? Het is beter om te dwalen aan de kant van de voorzichtigheid. In geval van twijfel of iets wel of niet toelaatbaar is, doe je het beter niet.
De meest courante kaarsen zijn de stearinekaarsen en de paraffinekaarsen. Stearine wordt verkregen door een bewerking van dierlijke vetten. Als dat zuiver rundvet is, dan zijn die kaarsen rein, maar als er vet tussen zit van varkens of andere onreine dieren, dan word je onrein door het aanraken van die kaarsen. Het zou al te gek zijn om jezelf onrein te maken bij het begin van de sabbat door het aanraken van stearinekaarsen. Paraffinekaarsen hebben dat euvel niet, want paraffine is een bijproduct van aardolie.
Hierna volgen een paar citaten over kaarsen:
"We hebben ontdekt dat sommige ogenschijnlijk onschuldige dingen toch een negatief effect hebben op het leven van mensen. Hierna volgt een korte lijst van zulke dingen: [...] Wierook en sommige kaarsen ([...] Sommige kaarsen roepen onreine geesten op en worden gebruikt in hekserij)" (Stephen Bell, No other gods, p. 8).
Stephen Bell verduidelijkt niet welke kaarsen hij juist bedoelt. Ieder moet dus voor zichzelf nagaan of zij enig negatief effect gewaar geworden na het aansteken van kaarsen.
"De reden waarom ik het woord kandelaar hier [in Exodus 25: 31-33] vervangen heb door lamphouder is dat het woord kandelaar ons doet denken aan een houder van kaarsen zoals wij die tegenwoordig kennen. Ik ben er niet van overtuigd dat dergelijke kaarsen in de Oudheid gebruikt werden. Ware gelovigen mogen die ook niet gebruiken, vanwege een aantal van hun bijbetekenissen. Bijgevolg is het juister om het woord lamphouder te gebruiken" (Jacob O. Meyer, The Seven Lamps Of YAHWEH, p. 9).
Inderdaad, kaarsen worden onder meer in de katholieke kerk vaak gebruikt, b.v. om Maria te aanbidden.
Conclusie: het aanraken van kaarsen gemaakt van vetten van onreine dieren is zeker niet goed - nooit, dus zeker niet op de sabbat, omdat we moeten streven naar lichamelijke en geestelijke reinheid. Het aansteken van kaarsen in ons huis bij het begin van de sabbat is een door mensen bedacht ritueel dat niet door Jahweh geboden is, en dat minstens met de letter van Exodus 35:3 in strijd is. Bovendien mogen wij geen gebruiken of tradities overnemen van de heidense religies om Jahweh te vereren. "Neen, zo moogt ge Jahweh, uw Elohim, niet vereren" (Deut. 12:31). Het aansteken van kaarsen is dus geen goede manier om de sabbat te beginnen.
__________________________________
21. Was de dood van Jahshua een overtreding van Jahweh's gebod tegen mensenoffers?
De Schrift kan niet falen of gebroken worden (Joh. 10:35). Wanneer passages elkaar schijnen tegen te spreken, is dit alleen maar schijn, ofwel is de vertaling fout, of betreft het een passage die geen deel uitmaakt van de Schrift maar hier achteraf aan toegevoegd werd. Of nog, het betreft een kleine kopieerfout in de grondtekst, die normaal zonder veel moeite hersteld kan worden door vergelijking met andere passages in de Bijbel.
Hier gaat het om een schijnbare contradictie. Wat Jahweh haat, is aanbeden te worden op een manier die strijdig is met Zijn instructies (Lev. 10:1) -- b.v. om zonen en dochters met vuur te verbranden (Deut. 12:31).
Jahshua is niet gestorven ingevolge een rituele slachting als onderdeel van de eredienst in de tempel, bevolen door Zijn Vader, om Hem mild te stemmen. Neen, Jahshua is terechtgesteld door de Romeinen, op vraag van de Joden. Jahshua wist dat Hij zo aan Zijn eind zou komen, en heeft hier Zelf uit vrije wil voor gekozen, in overleg met Zijn Vader. De context is dus zeer verschillend.
Maar HET grote verschil is dat de terechtstelling van Jahshua geen gruwel was in de ogen van Jahweh, noch in Jahshua's eigen ogen. Ook was deze gewelddadige dood van Jahshua niet strijdig met Jahweh's instructies. Integendeel, dit vormt de kern van Jahweh's plan van behoud! De dood van Jahshua was gepland van bij de grondlegging der wereld (Openb. 13:8). Het loon voor de zonde is de dood, en die doodstraf moet nu eenmaal ondergaan worden, precies omdat Jahweh dit zo bepaald heeft in Zijn wet. Normaal door de zondaar zelf (wat symbolisch ook gebeurt bij de doop, die een begrafenis in een waterig graf voorstelt), maar in Jahweh's meesterplan is Jahshua gestorven in de plaats van alle zondaars die ooit geleefd hebben, die nu leven en die nog zullen leven. Het principe van deze indeplaatsstelling is al aanwezig in het Oude Testament (Ex. 13:15: "en koop ik iedere eerstgeboren zoon los").
Zoals de door jou aangehaalde passage in Rom. 5:6-11 zelf al aangeeft, is de dood van Jahshua eerder te vergelijken met iemand die zichzelf opoffert voor zijn vrouw, of zijn kind, of zijn broer. Denk je dat het een gruwel is in Jahweh's ogen als een man een brandend huis ingaat om zijn vrouw te redden, en daarbij zelf om het leven komt? Of dat het een gruwel was in Jahweh's ogen als een man aan de Duitse bezetter vroeg om zelf gefusilleerd te worden in plaats van zijn vrouw, b.v. in het kader van represaillemaatregelen? Neen, integendeel, dit zijn nobele daden waarvoor Jahweh het allergrootste respect heeft. Zo ook heeft Hij het allergrootste respect voor Jahshua, omdat Hij Zich vrijwillig opgeofferd heeft voor Zijn toekomstige bruid.
__________________________________
22. Kan jij mij wat toelichting geven bij volgende verzen:Exodus 22:29-30: Leviticus 27;Ezekiël 20:25-26. Het lijkt mij om menselijke bloedoffers aan Yahweh te gaan...
Ex. 22:29-30 "De eerstgeborene van uw zonen zult gij mij geven." Te lezen in combinatie met:
Ex. 13:2, 13 "Wijd Mij alle eerstgeborenen toe. Wat bij de kinderen Israëls de moederschoot opent, bij mens of dier behoort Mij! (13) Alle eerstgeborenen van de mensen moet ge loskopen, als het jongens zijn.
Ex. 34:19-20 "Al wat de moederschoot opent behoort aan Mij: ieder eerstgeboren mannelijk dier van uw kudde, zowel van runderen als van schapen; alleen het eerstgeboren ezelsjong zult ge loskopen met een lam, of het anders de nek breken. Maar al de eerstgeborenen van uw zonen moet ge loskopen; en dan zal men niet met lege handen voor Mij mogen verschijnen."
Num. 18:15-16 "Eveneens al wat de moederschoot opent van mens en dier, dat men Jahweh moet offeren, is voor u. Maar het eerstgeborene van de mensen moet ge laten vrijkopen, evenals het eerstgeborene van de onreine dieren. Ge moet een kind laten loskopen, als het een maand oud is; zijn losgeld zal de vastgestelde prijs bedragen, vijf sikkels volgens het heilig gewicht, dus twintig gera."
Het is allemaal wat onduidelijk geformuleerd of het nu zowel over eerstgeboren jongens als eerstgeboren meisjes gaat, of uitsluitend over eerstgeboren jongens, maar naar analogie met de eerstgeboren mannelijke dieren lijkt het mij toch wel duidelijk dat alleen eerstgeboren jongens Jahweh toebehoren en, in tegenstelling tot de reine dieren, vrijgekocht MOETEN worden voor een bedrag van 5 sikkels, dat is ongeveer 5 daglonen. GEEN bloedoffers van eerstgeboren kinderen dus!
Lev. 27:29 "Geen mens, die onder de banvloek ligt, kan worden vrijgekocht; hij moet worden gedood."
"onder de banvloek ligt" is de vertaling van het Hebreeuwse woord haram "Haram has the basic meaning "to destroy, banish, or devote to the ban." It describes the consecration of someone or something as a permanent offering to Elohim. This word is used most often to designate cities that are to be utterly destroyed. [...] Haram is occasionally used of punishment on individuals. This punishment can be severe as in an execution (Exod. 22:19-20) or less severe as in the forfeiture of property (Ezr. 10:8). (Mounce's expository dictionary p. 175, "destroy").
Het moet hier dus gaan om iemand die ter dood veroordeeld is. Die MOET dan gedood worden en kan niet vrijgekocht worden.
Ez. 20:25-26 "Ook gaf ik hun wetten, die niet goed waren, geboden waarbij ze niet leven konden: door hun geschenken, door hun overgave van al wat de moederschoot opent, heb Ik hen verontreinigd, opdat ze zelf versteld zouden staan, en erkennen, dat Ik Jahweh ben." Commentaar bij dit vers in de Companion Bible, waarmee ik het eens ben: "I gave them also statutes, &c. In Heb. idiom = I suffered others to give them statutes, &c.: i.e. in their captivity (of ook gewoon in Israel zelf -- mijn toevoeging). Active verbs in Hebrew were used to express not only the thing which the agent is said to do. The verb nathan, to give, is therefore often rendered 'to suffer' in this sense. See Gen. 31:7, Judg. 15:1, 1Sam. 24:7, 2 Sam. 21:10. Where not actually so rendered it means 'permission'.
Zo, ik hoop dat deze toelichting deze obscure verzen wat verduidelijkt. Jahweh vindt menselijke bloedoffers als onderdeel van de eredienst gruwelijk. Zoals ik al zei in mijn e-mail van gisteren is dit totaal verschillend van iemand die zijn leven geeft om anderen van de dood te redden, zoals Jahshua gedaan heeft. Dit is, ook in de ogen van Vader Jahweh, een buitengewoon nobele daad.
__________________________________
23. We weten dat onze toekomst hier op aarde ligt, maar hoe leg je dan volgende teksten uit ? 2 Korinthiërs 5:6-8, Fillipenzen 1:23
2 Kor. 5:6 "... zolang dit lichaam onze woning is, we ver van de Meester wonen." Jahweh en Jahshua wonen nu in de hemel, waar Hun troon zich bevindt. Wij fysieke mensen wonen nu op aarde, dus ver van Jahweh en Jahshua.
2 Kor. 6:8 "... ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek bij de Meester te nemen." Wanneer verlaten we ons lichaam? Is dat op het moment dat we sterven of op het moment van onze opstanding? Paulus bedoelt hier het laatste, als je vergelijkt met wat hijzelf schrijft in 1 Kor. 15 en 1 Thess. 4:15-17.
Als we sterven blijven we fysiek. Ons lichaam vergaat dan snel en na enkele tientallen jaren blijft er van ons lichaam over het algemeen vrijwel niets meer over. Onze menselijke geest keert weliswaar bij onze dood terug naar Jahweh, maar dit is als een geheugenkaartje waarin ons karakter en al onze herinneringen en kennis opgeslagen zitten. Die menselijke geest heeft geen eigen leven of bewustzijn. De doden zijn dood en weten niets. Dat geldt zowel voor de rechtvaardigen als voor de onrechtvaardigen.
Wij verlaten ons lichaam, het fysieke, bij de opstanding, en "dan zullen wij altijd bij Hem [Jahshua] zijn" (1 Thess. 4:17). Bij de opstanding krijgen de rechtvaardigen een verheerlijkt lichaam, bestaande uit geest, gecombineerd met hun menselijke geest die naar Jahweh teruggekeerd was bij hun dood. Zoals al toegelicht in een eerdere mail, zullen wij na onze opstanding korte tijd met Jahshua naar de hemel gaan, o.m. voor ons huwelijk met Hem, in aanwezigheid van de Vader, om daarna samen met Jahshua terug te keren naar de aarde, om samen met Hem koningen en priesters te zijn op aarde. Onze toekomst ligt dus inderdaad hier op aarde.
Fil. 1:23 "enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij Messias te zijn". Als we sterven zijn we ons van niets meer bewust. De eerstvolgende seconde van ons bewustzijn is als we uit de dood opgewekt worden. Voor degenen die in Jahshua gestorven zijn, gebeurt dit bij de eerste opstanding, en die zullen dan inderdaad bij de Messias zijn. Paulus wist zeer goed dat hij niet onmiddellijk na zijn dood bij de Messias zou zijn, maar pas na zijn opstanding (zie weer 1 Kor. 15 en 1 Thess. 4). En de Messias komt terug naar deze aarde om hier te regeren als Koning de koningen, en Meester der meesters.
Zoals gewoonlijk is het "hier een beetje, daar een beetje" in de Bijbel. Je moet veel relevante passages samenbrengen om sommige minder duidelijke passages correct te begrijpen. Om tijd te besparen heb ik niet alle bijbelpassages opgezocht en vermeld waarop bovenstaande uitleg gebaseerd is.
__________________________________
24. Wat betekent 1 Kor. 5:5 ?
1 Kor. 5:5 luidt als volgt: "wij leveren hem over aan de satan tot verderf van het vlees, opdat de geest wordt behouden op de dag [van de Meester]" (vrij naar de Petrus Canisius vertaling).
In De Heilige Boeken, Messiaanse editie luidt dit vers, ook licht aangepast: "En jullie moeten hem aan satan overleveren voor de vernietiging van zijn lichaam, zodat hij in de geest mag leven op de dag van onze Meester, Jahshua Messias." In beide vertalingen heb ik "Heer" vervangen door "Meester".
Beide vertalingen zeggen dus niet exact hetzelfde, maar komen wel op hetzelfde neer: als de geest van die man wordt behouden op de dag van de Meester, dan zal hij in de Geest leven op die dag, d.w.z. dat hij dan zal leven volgens de heilige Geest van waarheid en liefde. De dag van de Meester Jahshua verwijst naar de dag van de wederkomst van Jahshua als Koning der koningen, de dag van de opstanding van de eerstelingen tot eeuwig leven.
Wat betekent "hem aan satan overleveren voor de vernietiging van zijn lichaam"? Blijkbaar wordt hier een langzame vernietiging van zijn lichaam bedoeld, niet dat zijn lichaam plots volledig vernietigd wordt, waardoor hij onmiddellijk zou sterven. Hij wordt dus overgeleverd aan satan opdat die zijn lichaam zou aantasten met een kwaal die een vernietigend effect heeft op zijn lichaam. De reden daarvoor is dat hij door zijn openlijke zondige levenswandel niet meer voldoet aan de voorwaarden om onder Jahweh's bescherming te staan.
Wie zich afkeert van Jahweh's wetten brengt automatisch een vloek over zichzelf, waaronder allerhande ziektes (zie Deut. 28: 14, 21-22). Paulus levert hem dus over aan satan, net zoals Jahweh Job overleverde aan satan, om zijn lichaam aan te tasten (Job 2:4-9). Paulus doet dit door een oordeel te vellen over die man, waarbij hij publiek vaststelt dat die man in zonde leeft, en de broeders en zusters in het geloof opdraagt hem te verwijderen uit de vergadering die onder Jahshua's bescherming staat.
De bedoeling van Paulus' doortastende optreden is om die man tot bekering te brengen, net zoals de verloren zoon die tot inkeer kwam toen hij gebrek leed nadat hij zijn vader de rug had toegekeerd.
Dit is trouwens gelukt, zoals blijkt uit 2 Kor. 2: 1-11.
24. a. Gaat 1 Kor. 5:5 over de 2de opstanding (omdat hij niet als rechtvaardige zou sterven) ?
Niemand krijgt een kans op behoud in de eerste opstanding, om de simpele reden dat alleen wie tot het einde volhardt in het gehoorzamen van Jahweh en het groeien in genade en kennis, in de eerste opstanding zal zijn.
Wat hier dus bedoeld wordt, is dat deze man de kans krijgt zich te bekeren nadat hij uit de vergadering van Jahweh verwijderd is. Dat is ook precies wat er gebeurd is, zoals blijkt uit 2 Kor. 2:1-11, waar Paulus er op aandringt dat de vergadering van Jahweh de man "die zelf door mij zou zijn bedroefd" (vers 2) weer in liefde zou aannemen door een openlijk besluit (vers 8). Zowel de heiligen te Korinthe als Paulus zelf hebben die man vergeven, waaruit blijkt dat hij zich bekeerd heeft en dus niet langer in zonde leeft.
Mensen die in dit leven door Jahweh geroepen zijn, de roeping aanvaard hebben en de waarheid begrepen hebben, hebben NU, in dit leven, hun enige kans op behoud. Iedereen krijgt 1 echte kans op behoud. Wie niet geroepen wordt door de Vader, kan niet tot Jahshua komen (Joh. 6:44) en heeft dus geen enkele kans op behoud. Dat geldt voor de overgrote meerderheid van de mensen, en die zullen dus in de tweede opstanding zijn, en dan geroepen worden en de waarheid begrijpen. Zij zullen dan hun eerste en enige kans op behoud hebben.
__________________________________
25. Direct naar hemel of hel?
Wat zegt de Bijbel dat er gebeurt als een mens sterft?
Gen. 3: 19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.
Prediker 3: 19-21 Want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. Wie merkt dat de geest van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde?
Prediker 9: 5, 10 Wie nog in leven zijn, weten ten minste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Doe al wat uw hand in staat is te doen, want geen werken of denken, geen kennis of wijsheid is er meer in het graf, waar je heengaat.
Prediker 12:7 Het stof keert terug naar de aarde waar het vandaan kwam en de geest keert terug naar Elohim die hem schonk.
De verzen die we tot nu toe gelezen hebben, geven ons weinig hoop. Als we dood zijn, dan zijn we ons van niets meer bewust. Maar er is ook sprake van een menselijke geest die terugkeert naar onze hemelse Vader als we sterven.
Job 14: 14-15 Als een mens sterft, kan hij dan herleven? Dan zou ik heel mijn tijd uitdienen, totdat ik werd afgelost. U zou me roepen en ik zou antwoorden, u zou terugverlangen naar het werk van uw handen.
Joh. 5: 21-22 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil. De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar Hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd.
Joh. 5: 25-29 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van de Zoon van Elohim zullen horen en dat wie Hem horen, zullen leven. Zoals de Vader leven heeft in Zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in Zichzelf; dat heeft de Vader Hem gegeven. En omdat Hij de Mensenzoon is, heeft Hij Hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen en uit het graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om geoordeeld te worden.
1 Cor. 15:22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door de Messias allen levend gemaakt worden.
Er is wel degelijk hoop. De opstanding uit de doden is onze enige hoop op een leven na de dood. De dood is dus niet het einde van het levensverhaal van een mens. Wij kijken uit naar onze eigen opstanding en naar de opstanding van al onze dierbaren die al overleden zijn. Het goede nieuws is dat wij hen zullen weerzien. Zoals we in Johannes 5 gelezen hebben, zullen de doden de stem van de Zoon van Elohim horen, en wie Hem horen, dat wil zeggen echt luisteren naar Hem en doen wat Hij zegt, zullen eeuwig leven.
Openb. 20:4-5 4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jahshua en om het Woord van Elohim, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met de Messias, duizend jaar lang. 5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van Elohim en van de Messias zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
De zin "Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren" slaat natuurlijk niet op de eerste opstanding, want de eerste opstanding vindt plaats bij de wederkomst van Jahshua. We zouden dit de tweede opstanding kunnen noemen, 1000 jaar na de eerste opstanding. Dit is de opstanding van de mensen die niet geroepen werden in dit leven. Nu wordt maar een kleine minderheid van de mensen geroepen. Die hebben nu dus geen kans om in de eerste opstanding te zijn, en zullen in de tweede opstanding zijn. Dan zullen ze hun eerste en enige kans hebben om Jahweh en Zijn Woord te leren kennen, en zich te bekeren en op hun beurt eeuwig leven te ontvangen.
Joh. 6:44 Niemand kan naar Mij toe komen tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem naar Mij toe haalt – en Ik laat hem op de laatste dag opstaan. 45 Er staat geschreven bij de Profeten: En allen zullen onderricht ontvangen van Jahweh. Wie naar de Vader heeft geluisterd en bij Hem in de leer is geweest, komt naar Mij toe.
Hand. 2:38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jahshua Messias om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze Elohim, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
Conclusie: onmiddellijk na de dood gaat niemand rechtstreeks naar de hel of naar de hemel. De doden weten niets. Als een mens sterft, keert zijn geest terug naar Jahweh, maar die geest heeft geen bewustzijn als die niet in een levend lichaam zit. Wie in de eerste opstanding is, zal samen met Jahshua op deze aarde regeren, niet in de hemel. En de ware gelovigen die zich daarna afkeren van Jahweh zullen de tweede dood ondergaan in het gehenna vuur. Ze zullen opbranden en voor eeuwig dood blijven. Ze zullen dus niet eeuwig leven in de hel. De grote meerderheid van de mensheid wordt door Jahweh niet geroepen tijdens dit leven, maar pas in de tweede opstanding na het duizendjarige rijk, wanneer zij hun eerste en enige kans op behoud krijgen, en geoordeeld zullen worden.
__________________________________